- Działamy w oparciu o zasadę: DIAGNOZA-ROZWÓJ -WSPARCIE
Działania rozwojowe w postaci szkoleń i coachingu poprzedzamy diagnozą kompetencji. W wyniku tej diagnozy określamy poziom danej kompetencji i identyfikujemy luki kompetencyjne pracowników i zespołów pracowniczych. Na tej podstawie określamy cele działań rozwojowych, dobieramy ich formę (szkolenia, coaching, moderacja) i projektujemy ich treści (program szkolenia). By zwiększyć efektywność działań rozwojowych zapewniamy dalsze wsparcie pracowników/zespołów pracowniczych bezpośrednio w miejscu pracy w postaci coachingu on the job, szkoleń indywidualnych czy też moderowania spotkań zespołów pracowniczych. Poprzez te działania pomagamy pracownikom i całym zespołom pracowniczym wdrożyć poznane metody i narzędzia bezpośrednio w miejscu pracy.
Przykład działań rozwojowych dla firmy z branży produkcyjnej, która zgłosiła potrzebę zwiększenia efektywności zebrań, które odbywają się w firmie.
Cel działań rozwojowych:
Zwiększenie efektywności prowadzonych zebrań poprzez:
- zwiększenie umiejętności prowadzenia zebrań (zmiany na płaszczyźnie jednostki)
- wprowadzenie standardu prowadzenia zebrań w całej organizacji (zmiany na płaszczyźnie organizacji).
Dzięki standardowi prowadzenia zebrań, który będzie obowiązywał w całej organizacji:
- skrócony zostanie czas trwania spotkań (struktura spotkania, właściwe przygotowanie uczestników do zebrania);
- w spotkania angażowane będą tylko te osoby, których obecność jest niezbędna, inne osoby pośrednio zaangażowane w daną sprawę będą informowane o wyniku zebrania;
- zebrania będą pociągały ze sobą określone działania, które zostały ustalone w trkacie ich trwania (wprowadzenie protokołów i komunikacji po zebraniu).
Diagnoza kompetencji |
Rozwój kompetencji |
Wsparcie w rozwoju kompetencji
|
Cel: Identyfikacja czynników obniżających efektywność spotkań |
Cel: - Wypracowanie standardu prowadzenia zebrań (zmiana na płaszczyźnie organizacji) - Rozwój umiejętności prowadzenia zebrań przez pracowników (zmiana na płaszczyźnie pracownika) |
Cel: Wsparcie pracowników w stosowaniu standardu prowadzenia zebrań i wykorzystaniu umiejętności prowadzenia zebrań w miejscu pracy |
Metody: - obserwacja prowadzonych w firmie spotkań - wywiady z wybranymi osobami prowadzącymi spotkania i osobami, które uczestniczą w zebraniach - rozmowa z działem HR |
Metody: - Warsztat wypracowania standardu prowadzenia zebrań w organizacji - Szkolenia grupowe dla osób prowadzących zebrania z zakresu przyjętego standardu oraz technik prowadzenia spotkań |
Metody: - Szkolenie indywidualne dla osób prowadzących zebrania w miejscu pracy (przygotowanie z uczestnikiem spotkania, obserwacja prowadzonego spotkania, udzielenie informacji zwrotnej na temat zgodności ze standardem, wnioski).
|
Wynik: - Raport z zestawieniem czynników obniżających efektywność spotkań - Określenie konkretnych celów działań rozwojowych - Przedstawienie propozycji działań działowi HR
|
Wynik: - Większa efektywność odbywających się zebrań |
Wynik: - Utrwalenie zmian w prowadzeniu zebrań |
Przykład projektowania szkolenia w oparciu o zasadę DIAGNOZA-ROZWÓJ-WSPARCIE